Maand: juni 2016

  • Genieten van genoeglijk samenzijn tijdens St Jan Feest

    Genieten van genoeglijk samenzijn tijdens St Jan Feest

    De “Markies van Bieduinen” heette ons persoonlijk welkom; over de (wel wat stoffige ;)) rode loper schreden we richting het feest… maar eerst werd onze komst door de Lakei ‘omgeroepen’… Zo…het Sint Jan feest, editie 2016, begon alvast in stijl!

    Gelukkig was de sfeer – na de ‘officiële entree’ – ongedwongen en spontaan. Met een korte beschouwing en enkele mooie liederen opende Janny, onder muzikale begeleiding van Ad en met enige hulp van de Markies en zijn lakei, het Sint Jan feest. Lukas had voor een knapperig vuurtje gezorgd waar traditioneel enkele dapperen overheen sprongen.

    Dan werd aandacht gevraagd voor de jubilerende bewoners; eerst herinnerde de Markies ons aan de jubilarissen van de voorgaande jaren; Nico, Ton, Martijn en Bob – waarna we RobertJan en Marc in het zonnetje mochten zetten. 25 Jaar wonen ze bij Titurel, driewerf hoera! We zongen samen een prachtig, door Judith geschreven, lied voor RobertJan en Marc werd getrakteerd op een lekkere taart. Na een korte speech van RobertJan en Marc, opende deze laatste het buffet en konden we een  hapje eten.

    Alle genodigden waren gevraagd een gerecht mee te nemen naar het feest. Dit resulteerde in een geweldige variëteit, van oer-Hollandse tot spannend exotische, gerechten. Op de barbecue werden lekkere worstjes gebakken. Na de maaltijd volgde een tweede officieel intermezzo; aandacht en tijd voor een passend afscheid van Jan Meeuwisse als voorzitter van de raad van toezicht.
    In een mooie speech benadrukte Peer de grote betrokkenheid van Jan bij Titurel; niet alleen vanuit zijn functie in de raad van toezicht maar ook vanuit zijn persoonlijke interesse in het wel en wee van de bewoners en medewerkers. Natuurlijk werden enkele leuke anekdotes verhaald waarna het geheel vervolgens spontaan ontaardde in een, onder voorzang van Jan, ludieke samenzang…! Nadat Katrien Jan verraste met een leuke attentie, nam de Markies het woord en beloonde Jan met de grootst mogelijke eer: hij werd tot “ridder van Bieduinen” geslagen en kreeg een lintje opgespeld. Dit was meteen het sein voor de bewoners, medewerkers en vrijwilligers om Jan allemaal persoonlijk een lintje te komen opspelden… “niet de vinger, maar de duim” is een Titurel-kreet die ongetwijfeld zal blijven weerklinken, Jan!

    Enkele collega’s en vrijwilligers staken intussen flink de handen uit de mouwen; niet alleen ruimden ze het eerdere buffet op en ontfermden ze zich over de afwas – ook ‘toverden’ ze de heerlijkste toetjes tevoorschijn en verzorgden alweer een uitbundig buffet… Dank voor al jullie goede zorgen!!

    Van bij de aanvang van het feest bracht de ‘smidse’ onder leiding van Bart volop sfeer; Dominique genoot met volle teugen en ook Lex liet zich niet onbetuigd. De andere workshops, zoals kruidenzakjes maken, het ontwerpen van een schelpenmandala, broodjes bakken boven het vuur, boogschieten, werken met klei … konden, na een rustige start, op veel belangstelling rekenen.

    De avond kabbelde zo nog rustig verder, Ton tokkelde op zijn gitaar, er werd gepraat en gelachen; Sint Jan gaf ons een prachtige feest.

    [slideshow] Sint Jan 2016_01 Sint Jan 2016_02 Sint Jan 2016_03 Sint Jan 2016_04 Sint Jan 2016_05 Sint Jan 2016_06 Sint Jan 2016_07 Sint Jan 2016_08 Sint Jan 2016_09 Sint Jan 2016_10 Sint Jan 2016_11 Sint Jan 2016_12 Sint Jan 2016_13 Sint Jan 2016_14 Sint Jan 2016_15 Sint Jan 2016_16 Sint Jan 2016_17 Sint Jan 2016_18 Sint Jan 2016_19 Sint Jan 2016_20 Sint Jan 2016_21 Sint Jan 2016_22 Sint Jan 2016_23 Sint Jan 2016_24 Sint Jan 2016_25 Sint Jan 2016_26 Sint Jan 2016_27 Sint Jan 2016_28 Sint Jan 2016_29 Sint Jan 2016_30 Sint Jan 2016_31 Sint Jan 2016_32 Sint Jan 2016_33 Sint Jan 2016_35 Sint Jan 2016_36 Sint Jan 2016_37 Sint Jan 2016_38 Sint Jan 2016_39 Sint Jan 2016_40 Sint Jan 2016_41 Sint Jan 2016_42 Sint Jan 2016_43 Sint Jan 2016_44 Sint Jan 2016_45 Sint Jan 2016_46 Sint Jan 2016_47 Sint Jan 2016_48 Sint Jan 2016_49 Sint Jan 2016_50 Sint Jan 2016_51 Sint Jan 2016_52 Sint Jan 2016_53 Sint Jan 2016_54 Sint Jan 2016_56 Sint Jan 2016_57 Sint Jan 2016_55Sint Jan 2016_58 Sint Jan 2016_59 Sint Jan 2016_60 Sint Jan 2016_61 Sint Jan 2016_63 [/slideshow]

  • Jan Meeuwisse; een betrokken voorzitter Raad van Toezicht neemt afscheid

    Jan Meeuwisse; een betrokken voorzitter Raad van Toezicht neemt afscheid

    Al in 2001 raakt Jan betrokken bij Stichting Titurel, haar zorgvisie en bewoners. Daar wordt een band gesmeed die leidt tot een grote betrokkenheid, op bestuurlijk en toezichthoudend niveau, met het wel en wee van de organisatie.

    Toen nog een kleine, onafhankelijke antroposofische zorgaanbieder, groeit Titurel met de jaren uit naar – nog steeds een kleinschalige – professionele zorgorganisatie met een unieke kijk op zorg. Een zorgvisie, gestoeld op de oorspronkelijke antroposofishe waarden, maar die ook aansluit bij de vragen en noden van de huidige samenleving. Jan heeft de groei van Titurel nauw op de voet gevolgd, hij heeft er mee richting aan gegeven, terughoudendheid betracht waar nodig, geadviseerd wanneer wenselijk.

    Vandaag neemt Titurel afscheid van Jan in zijn rol bij de Raad van Toezicht – het voorzitterstokje is overgedragen aan Ruud van Egmond. De raad telt nu een voorzitter en drie leden, er is een vacature opengesteld voor de toetreding van een extra lid.

    Om zijn betrokkenheid bij onze bewoners en Titurel tijdens dit afscheid eer aan te doen, werd Jan bedolven onder de lintjes – zóveel gebeurtenissen, groot en klein, waar Jan deel van uitmaakte (niet in het minst zijn jaarlijkse rol als Sinterklaas) werden voor het voetlicht gebracht. Zijn altijd vrolijke, zelfs bij grote ernst, kijk op het leven heeft in de loop der jaren velen goed gedaan.  Wij zijn blij te mogen vaststellen dat Jan besloten heeft zijn band met Titurel voort te zetten in een nauwe samenwerking met de Vrienden van Titurel waar, vorig jaar, ook voormalig directeur Peer Muntz bij aansloot.

    [slideshow] Afscheid Jan_02 Afscheid Jan_03 Afscheid Jan_04 Afscheid Jan_05 Afscheid Jan_06 Afscheid Jan_07 Afscheid Jan_08 [/slideshow]

  • Stichting Titurel heeft een vacature voor een lid Raad van Toezicht met kennis van zorg

    Als gevolg van het terugtreden van de heer Jan Meeuwisse als voorzitter van de Raad van Toezicht is een vacature ontstaan voor een lid van de Raad van Toezicht. (meer…)

  • Sint Jan: de voorbereidingen zijn in volle gang…!

    Sint Jan: de voorbereidingen zijn in volle gang…!

    Met z’n allen aan de slag om de tent op te zetten voor het mooie Sint Jan feest …! (meer…)

  • De Lions Club verzorgde een onvergetelijke Schelderit! Tekst en foto’s door Serge

    De Lions Club verzorgde een onvergetelijke Schelderit! Tekst en foto’s door Serge

    Wat hadden we een  geluk, het was een stralende dag met 27 graden voor de 16e editie van de Schelderit georganiseerd door de Lions Club. Om half 10 hebben we ons verzameld bij de Blauwe Pauw in Ossendrecht, waar we wat te drinken kregen, ons hebben aangemeld, een naamsticker kregen en we een van de prachtige oldtimers of andere bijzondere auto’s konden uitzoeken om daar in te stappen voor een heerlijke rit.
    Er waren vele soorten auto’s waar de bezitters natuurlijk heel trots op zijn. Renault 4, Fiat 500, Mercedes Bolhoed (waarin ikzelf, samen met twee bewoners mocht meerijden J), Porsche, Caddilac, MG, Landrover, Audi en vast nog veel merken auto’s in diverse types. Rode open sportauto’s, terreinwagen, luxe limousines, de keuze was groot en ieder vond wel een plekje. De meeste auto’s en hun eigenaren zijn bij een club aangesloten en verschillende waren ook al bekenden van onze bewoners van voorgaande jaren. Het leuke is ook dat de eigenaren veel kunnen vertellen over de auto’s.

    We zijn rond half 11 vertrokken en hebben een hele tocht gemaakt over de polderwegen hier in de Zuid-westhoek. Het verste punt was Heiningen.Na twee uur werden we verwelkomd bij een grote boerderij in Calfven waar we frietjes met snack kregen, frisdrank en appelflappen. Er was muziek…..en er was een Dixie-toilet wat overuren draaide J.  Toen ieder zijn frietjes op had, was er nog een verrassing; er werd ook de mogelijkheid geboden om nog met 4×4-auto’s een ruige rit te maken door een stuk bos met veel hobbels, kuilen en plassen water! Velen van ons zijn ingestapt en kwamen “geschud” terug van dit tochtje.

    Rond de klok van half drie werd de toertocht in de oldtimers weer voort gezet en tegen vier uur waren we weer terug bij de Blauwe Pauw voor een feestelijke afsluiting met drankjes. Bovendien bood de Lions Club iedereen ook nog een kadootje aan. Een zak Mathijs-snoep en een knuffelbeest of een model-auto of motor; je mocht zelf uitzoeken wat je leuk vond.

    Het zonnetje is ons heel de dag goed gezind gebleven en dus ook konden we nog even op het terras genieten van ons drankje. Iets na vijven waren we weer terug op Titurel.  Het was een supermooie dag!! Dank jullie wel alle auto-bezitters die mee reden, Lions leden en ieder ander die er mede voor zorgde dat wij een prachtige dag hebben om op terug te kijken. Volgend jaar zijn we zeker weer van de partij!!

    Groetjes, Karen, Elke, Mijke, Remco, Toon H, Jona, Gertjan, John D, Nico, Sil, Toon D, Gerda, Dominique, Sudath, Marc, Walter en Serge.

    Genieten jullie mee van de foto’s?

    [slideshow]Lions Schelderit 2016_01 Lions Schelderit 2016_02 Lions Schelderit 2016_03 Lions Schelderit 2016_04 Lions Schelderit 2016_05 Lions Schelderit 2016_06 Lions Schelderit 2016_07 Lions Schelderit 2016_08 Lions Schelderit 2016_09 Lions Schelderit 2016_10 Lions Schelderit 2016_11 Lions Schelderit 2016_12 Lions Schelderit 2016_13 Lions Schelderit 2016_14 Lions Schelderit 2016_15 Lions Schelderit 2016_16 Lions Schelderit 2016_17 Lions Schelderit 2016_18 Lions Schelderit 2016_19 Lions Schelderit 2016_20 Lions Schelderit_16[/slideshow]

  • Vissen verleer je niet!

    Vissen verleer je niet!

    Wat was het prachtig weer, afgelopen zaterdag 4 juni! Een prima dag om een hengel uit te gooien, besloten Jordy, zijn pleegvader en GertJan. Samen trokken ze naar Bergen op Zoom en gingen een middag vissen. Hoewel het voor GertJan al lang geleden was dat hij nog had gevist, was hij het duidelijk niet verleerd: hij mocht de eerste vis van zijn hengel halen!

    20160604_GertJan uit vissen met Jordy

  • Lekker voetballen op Sint Annaland – Verslag door Marc en Sudath

    Lekker voetballen op Sint Annaland – Verslag door Marc en Sudath

    Tijdens het NAC voetbaltoernooi (maart 2016) werden we benaderd of we mee wilden doen aan het toernooi bij WHS in Sint Annaland. We begonnen met een gezamenlijke warming-up en daarna begon het toernooi. We speelden wedstrijden op een klein veldje met kleine goaltjes. We troffen het met het weer wat de dag nog leuker maakte! Uiteindelijk, na vele wedstrijden en een spannend einde met penalty’s, zijn we zevende geworden. Na afloop hebben we lekker gebarbequet en zijn we voldaan naar huis gegaan. Geniet je mee van onze foto’s?

    [slideshow]Voetbaltoernooi WHS_01 Voetbaltoernooi WHS_02 Voetbaltoernooi WHS_03 Voetbaltoernooi WHS_04 Voetbaltoernooi WHS_05 Voetbaltoernooi WHS_06 Voetbaltoernooi WHS_07 Voetbaltoernooi WHS_08 Voetbaltoernooi WHS_09 [/slideshow]

  • Zuidwest TV Lifestyle neemt een kijkje bij Purper… en in “de kast vanTiturel”!

    Zuidwest TV Lifestyle neemt een kijkje bij Purper… en in “de kast vanTiturel”!

    In het programma Lifestyle van Zuidwest TV gaat presentatrice Marloes van Lier in de regio op zoek  naar nieuwe trends en initiatieven. Voor de uitzending van 2 juni jl. ging Marloes een kijkje nemen bij Bakkerij Groffen in Bergen op Zoom en bij Purper in Hoogerheide. (meer…)