
De fles champagne vervingen we door een lekkere, gezonde lunch: aspergesoep vooraf en salades met een broodje erbij. Daar hebben we, onder de beschutting van de bedouine tent, samen lekker van genoten.






Een grote viering zat er vanwege de corona restricties niet in – we stuurden familie en betrokkenen een uitnodiging met een knipoog: “geen uitnodiging” stond er op de feestelijke aankondiging van deze mooie mijlpaal. Gelukkig weten we bij Titurel zelf ook een feestje te bouwen
én kregen we -op een andere manier- toch vele belangrijke mensen op bezoek… daar maakten acteur Bas en onze eigen Marleen een mooie vertoning van. Vele – voor Titurel – belangrijke mensen werden ten tonele gevoerd; onder andere mevrouw van Mierlo, de burgemeester, de mevrouw van de provincie, de vrienden en de huisvrienden van Titurel kwamen op bezoek… iedereen nam de moeite om mooie, warme woorden te spreken over de bewoners en de bouw op Titurel.
Na de toespraken werd een mini orgel tevoorschijn gehaald en mocht iedereen die dit wilde aan het orgeltje draaien en muziek maken. Er werd afgesloten met een heerlijk gebakje en echte champagne.










We zijn vertrokken!
Deze start willen we symboliseren door iets onder de fundering te plaatsen; iets wat onze dromen, verwachtingen, misschien onze frustraties over het lange wachten…vertaalt, verbeeldt. Zo vormen zich onze gedachten over het plaatsen van een grondsteen.
De grondsteen
De grondsteen symboliseert alle dromen, wensen en verwachtingen die we mee willen geven voor de huizen. Lukas vraagt alle bewoners, medewerkers en vrijwilligers op één of andere manier ‘vorm’ te geven aan de gedachten die mensen hierbij hebben.
Wat volgt, is een bijzonder proces.
Op verschillende plekken en momenten zijn de meest bijzondere bijdragen ontstaan… De één heeft iets gemaakt voor het huis op Bieduinenhof of juist iets voor het huis op de Cluse – veel mensen leverden een bijdrage voor beide woningen. Uiteindelijk worden alle tekeningen, symbolen uit de natuur, gedichten, knutsel- en kunstwerken,…. verzameld. Samen vormen ze de grondsteen: een samensmelting van vele dromen, wensen en verwachtingen.
Op vrijdag 5 maart is de grondsteen op het hart van de centrale as van het gebouw op Bieduinenhof geplaatst tijdens een mooie, gezamenlijke, ceremonie. Op donderdag 11 maart hebben we de grondsteen in het hart van de grote hal van de woning op de Cluse geplaatst.
De grondsteen op Bieduinenhof
“Op deze plaats hebben we op vrijdag 5 maart 2021 een grondsteen geplaatst. In het bjizijn van bewoners, medewerkers en vrijwilligers van Titurel. De grondsteen is op verschillende manieren de verbeelding van dromen, wensen en verwachtingen van allen die hier gaan wonen, werken en zijn.
Door de grondsteen hier te plaatsen, maken we de verbinding tussen deze dromen, wensen, verwachtingen en het nieuwe gebouw.
Opdat de gezamenlijke ziel van deze groep zich kan vormen en manifesteren in de organisatie van Titurel, en het de mensen die er werken mag inspireren in hun dagelijkse handelen.
Aan de hand van de guldensnede is het hart van dit gebouw bepaald, waarbij het hoofd naar het Oosten is gericht, waaruit het licht komt en we wakker worden.
De verzameling bijdragen is op verschillende manieren gebundeld waarbij zoveel mogelijk recht wordt gedaan aan de inhoud.”
De grondsteen op de Cluse
“Op deze plaats hebben we op donderdag 11 maart 2021 een grondsteen geplaatst. In het bijzijn van bewoners, medewerkers en vrijwilligers van Titurel. De grondsteen is op verschillende manieren de verbeelding van dromen, wensen en verwachtingen van allen die hier gaan wonen, werken en zijn.
Door de grondsteen hier te plaatsen, maken we de verbinding tussen deze dromen, wensen, verwachtingen en het nieuwe gebouw.
Opdat de gezamenlijke ziel van deze groep zich kan vormen en manifesteren in de organisatie van Titurel, en het de mensen die er werken mag inspireren in hun dagelijkse handelen.
Deze grondsteen is geplaatst in het hart van de hal opdat de verbinding tussen de twee groepen tot stand kan komen. De verzameling is op verschillende manier gebundeld waarbij zoveel mogelijk recht wordt gedaan aan de inhoud.”








Het is even stil geweest aan het bouwfront, maar we hebben op de valreep alsnog kans gezien een grote wens van velen in vervulling te laten komen…
Na jaren hotsen en knotsen door de kuilen hebben we weer een mooie oprijlaan!
Om half acht zijn de werken begonnen en om vier in de middag was alles klaar.
Een laag asfalt dikker dan een voet is er overheen gegaan; het resultaat is een strakke laan die iets smaller is dan voorheen.
We hopen dat iedereen er in alle rust van genieten kan.



de begroeiing staat hoog

de eerste hap

het schiet al op

nog een aandenken

de laatste stukjes

en dat was het

De Cluse.
Beton onder mijn voeten
Hout links op een hoop
De tuin komt tot mijn knieën
Waar ik ook maar loop
Ik zie de keuken in mijn geest
Ik ben hier vroeger vaak geweest
De open haard de boekenkast
Ik weet exact hoe alles was
Van pottenbakken houtbewerken
Natten vlechten samenwerken
Auto’s koetsen vogelhuizen
Telkens weer touw verhuizen
Reeën vissen kopjes schalen
Matten onderzetters kralen
Poppen kussens kaarsen kaarten
Sintjan, Michael en ook Sint Maarten
Alles wat hier is geweest
Ik zie het in mijn geest
Nee ik hoef niet meer te lopen
Naar het pand nu afgebroken
Maar de Cluse blijft bestaan
Zolang wij samen sterk staan
Later komt hier weer nieuw leven
Dat in waarde terug zal geven
Maar voor nu is er beton
Gras en hout en felle zon
Maar wat was zal nooit vergaan
In ons hart blijft het voortbestaan
Mischa 2018
]]>
Guido heeft daar met de mannen een mooi kistje voor getimmerd en het in goed overleg geplaatst.
Met het storten van de vloer is het gevuld met het restant beton.
Wij weer trots op ons werk…
Mompelt de monteur …staat het net verkeerd.
Dus niet gedraald: het hele boeltje even gedraaid.
[slideshow]
[/slideshow]