In het werkgebied natuur knutselen we met allerlei moois wat we in het bos vinden. Zo maken we samen een kerst slinger van kastanjes en ons kerstbomen dorp wordt steeds groter!
Maand: november 2020
-

Heerlijk Sint Maarten feest
Om kwart voor 11 komen we samen in de tent . Alle bewoners zijn uitgenodigd . Jim is op de zolder nog extra warme doeken gaan halen , want in de tent is het kouder dan we hadden verwacht.
Het verhaal van Sint Maarten wordt verteld.
Bob heeft samen met de bewoners van de boskamer deze ochtend vier prachtige kaarsen gemaakt. Samen geven ze deze kaarsen als geschenk voor ons feest. Terwijl Henriette (de imker) vol passie vertelt over de bijen, eten we een lekker mandarijntje.

Henriëtte, de imker Het samen delen , samen zorgen, past goed in de sfeer van Sint Maarten. Remco zegt dat de bijen een gemeenschap vormen, net zoals wij op Titurel een gemeenschap vormen .Om het feest af te sluiten krijgt iedereen nog een stukje ‘breekkoek‘. Dit was een idee van Monica en de koekjes zijn gemaakt door Els en Kristel. Natuurlijk zijn de koekjes gezoet met honing !!
Een groot applaus voor Henriette , met een klein lief cadeautje van Jolanda en de bijenwaskaarsen worden uitgeblazen …In de aanloop naar het Sint Maarten feest en de herfstige dagen die volgen, werden ook de nodige versiersels voorzien. Daarvoor gingen ze op Lohengrin aan de slag met een mesje en een paar pompoenen…
-

Met het werkgebied dieren op bezoek bij varkensboerderij De Heide
Met de bewoners en deelnemers die samen werken in het werkgebied dieren bezochten we enkele weken geleden varkensboerderij De Heide. Het werd niet alleen een leerzaam maar ook heel leuk bezoek. Er waren immers onlangs biggetjes geboren en die mochten geknuffeld worden :). De biggetjes op de foto zijn drie weken oud.
-

Het eerste lichtjesfeest: Sint Michaël en de draak
Het Michaël feest luidt de herfst in: de natuur neemt langzaam in kracht af, het verstilt. Het wordt kil, de dagen worden korter, het is al vroeger donker.
Het Michaël feest is het eerste lichtfeest in een lange rij. Ieder lichtfeest heeft zijn eigen kwaliteit en geeft ons steeds weer een nieuwe uitdaging om over de inhoud van het leven na te denken.
Het feest van Michaël gaat over de “strijd “die we vaak in ons leven moeten voeren. Dat kan op heel veel verschillende fronten zijn…. Het kan om hele kleine dingen gaan, maar soms komen we ook grotere problemen op ons levenspad tegen.
Het is een verhaal over kracht en moed – over het verslaan van de draak, als symbool voor ‘het kwade’. Tijdens ons jaarfeest beeldden dit mooie verhaal uit – Frank was een zeer overtuigende Michael/Joris, en de draak werd verpletterend overwonnen. -

Rondleiding Johanna molen in Huijbergen
In november bezocht de cultuurklas de Johanna molen in Huijbergen. Sil doet verslag: “We kwamen bij de Johanna molen aan en werden vriendelijk verwelkomd door Theo. Hij vertelde dat hij nog aan het leren is om molenaar te worden. Heel de molen is van hout, het ziet er mooi uit. In de molen is zelfs een schuilkelder, hier konden mensen tijdens de oorlog in schuilen.
De molen stond op een speciale stand omdat er een kind geboren was. Theo liet ons een mal zien die ze gebruiken voor het maken van speculaas.
Het zag er allemaal mooi oud uit! We gingen ook boven een kijkje nemen. Toen ik de trap zag, was ik even bang dat ik niet boven zou komen, maar het is toch gelukt :). Ik vond de trappen naar boven zelfs niet eens eng, maar…. toen moest ik nog terug naar beneden en daar kreeg ik toch knikkende knieën van! Het was best moeilijk en spannend om naar beneden te gaan!
We hebben ons wel netjes aan alle C-maatregelen gehouden en iedereen droeg netjes een mondkapje.” -

Heerlijk smullen van gebakjes: high tea op Soltane
Tijdens de afgelopen herfstvakantie hebben een aantal bewoners en medewerkers een heerlijke high-tea verzorgd. Er ging een keur aan prachtige gebakjes, zoet én hartig, de oven in. En daarna smullen natuurlijk.



















